چگونه یک کفش مناسب پیاده روی انتخاب کنیم؟

ویژگی‌های مهم کفش های پیاده‌روی (رانینگ)

۱- وزن

بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب کفش‌های ورزشی، وزن آن‌ها است. این مسئله در کفش‌های پیاده‌روی و دویدن از اهمیت بالایی برخورد دار است. کفش پیاده‌روی و دویدن معمولا باید وزنی بسیار سبک داشته باشد تا قدم زدن یا دویدن را برای شما راحت‌تر کند. با توجه به اهمیت این موضوع در ساخت بیشتر این کفش‌ها از موادی استفاده می‌شود که سبک باشند. برای مثال بیشتر کفش‌های پیاده‌روی و دویدن رویه‌ای پارچه‌ای یا لایه‌ای میانی از جنس ماده شیمیایی EVA دارند که علاوه بر ویژگی‌های مختلف، به کم کردن وزن این کفش‌ها کمک زیادی خواهد کرد.

۲- قابلیت تنفس

دیگر نکته ی بسیار مهم برای انتخاب کردن کفشی مناسب برای پیاده‌روی و دویدن، قابلیت تنفس در آن میباشد. با توجه به این که در زمان فعالیت‌های ورزشی سوخت و ساز و میزان گردش خون در بدن زیاد می‌شود، میزان دما در پا بالا خواهد رفت. به همین دلیل یکی از نکات بسیار مهم برای انتخاب کفش مناسب برای ورزش قابل تنفس بودن آن خواهد بود. تنفس خوب کفش با گردش هوای بیشتر در بخش داخلی، علاوه بر تعرق کمتر پا، به خنک ماندن سطح پوست کمک زیادی خواهد کرد. گردش هوا در کفش‌هایی که رویه‌ی پارچه‌ای دارند معمولا بیشتر از سایر کفش‌ها است. چرا که منافذ موجود بین الیاف باعث گردش هوای بیشتر در بخش داخلی خواهد شد.

 

برخی از شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده کفش نظیرنایک ، آدیداس و آندرآرمور، در ساخت کفش‌های خود از تکنولوژی‌های خاصی استفاده می‌کنند که قابلیت تنفس در کفش‌هایشان را تسریع می‌کند. برای مثال تکنولوژی ClimaChill  در محصولات آدیداس با افزایش گردش هوا در بخش داخلی به خنک شدن پا کمک زیادی میکند.

 

۳- انعطاف‌پذیری

شاید بتوان ادعا کرد که بعد از وزن، مهم‌ترین ویژگی در کفش های پیاده‌روی و دویدن قابلیت انعطاف‌پذیری آن است. میزان انعطاف‌پذیری در کفش‌های دویدن نسبت به کفش‌های پیاده‌روی اهمیت بیشتری دارد. درواقع حرکاتی نظیر خم شدن پنجه‌ی پا، باعث وارد آمدن فشار بیشتری در این ناحیه از کفش شما خواهد شد. به همین دلیل باید از کفش‌هایی استفاده کنید که انعطاف‌پذیری زیادی داشته باشند. در نتیجه بیشتر تولید‌کنندگان کفش‌های ورزشی در ساخت لایه‌ی میانی یا زیره‌ی کفش‌های خود، از EVA استفاده می‌کنند که انعطاف‌پذیری بسیار زیادی دارد.

یک راه مناسب برای تشخیص میزان انعطاف‌پذیری کفشی مناسب نگه داشتن پاشنه و خم کردن پنجه روی زمین است. در صورتی که کفش اجازه دهد پای شما همانند زمانی که بدون کفش است خم شود، این کفش انعطاف‌پذیری مناسبی دارد. توجه داشته باشید که اگر کفش شما انعطاف‌پذیری مناسبی نداشته باشد ممکن است سبب دردهایی در ناحیه تاندون آشیل یا عضلات پشت ساق شود.

۴- زیره و لایه میانی

نکته مهم دیگر در انتخاب کفش‌های ورزشی، میزان ضربه‌پذیری و انتقال ضربه به پا است. به همین دلیل شما باید در انتخاب کفش های خود، توجه زیادی به زیره کفش داشته باشید. بیشتر کفش‌ها دارای زیره‌ی لاستیکی هستند و از این لحاظ فرقی بین آن‌ها وجود ندارد. تفاوت بیشتر کفش‌ها در طراحی زیره‌ی آن‌ها است. زیره‌ی کفش پیاده‌روی و دویدن باید دارای قوس‌هایی در ناحیه‌ی میانی باشد تا فشار حاصل از ضربات وارد شده به کفش را به حداقل برساند و آسیب کمتری به پا منتقل کند.

 

بخش دیگری از کفش ها که در روند کاهش انتقال فشار حاصل از ضربات به کفش دخیل است، لایه‌ی میانی است. لایه‌ی میانی در یک کفش دو کار عمده را بر عهده دارد؛ ابتدا این که فشار حاصل از وزن شما را کمتر به سطح منتقل می‌کند و دوم ضربات و فشارهای وارد شده از زمین به کفش را تا حد امکان کم میکند. شرکت‌های تولید کننده کفش‌های ورزشی در ساخت لایه‌ی میانی سعی می‌کنند از موادی استفاده کنند که ویژگی هایی همچون سبک بودن، قابلیت تحمل فشار زیاد و حفظ ظاهر خود را داشته باشد. برای مثال شرکت آدیداس در بسیاری از کفش‌های خود از فوم متراکم در لایه‌ی میانی استفاده می‌کند که علی‌رغم وزن بسیار سبک، قابلیت ضربه‌پذیری زیادی هم دارد.

۵- طراحی کفش

تمام هدف یک کفش مناسب این است که بتواند به مناسب‌ترین حالت ممکن به شما کمک کند تا در زمان ورزش، احساس راحتی بیشتری داشته باشید. به همین دلیل طراحی کفش ها می‌تواند در انتخاب شما تاثیر به سزایی داشته باشد. کفش پیاده‌روی و دویدن معمولا رویه‌ای کوتاه دارد که در آن‌‎ها پاشنه‌ی پا، قابلیت آزادی حرکتی بیشتری خواهد داشت. همچنین پنجه این کفش‌ها باید کمی پهن‌تر از کفش‌های معمولی باشد تا با در اختیار قرار‌دادن فضای کافی برای پنجه‌ی پا، از مشکلاتی نظیر فشار به انگشتان پا جلوگیری شود.

 

در کنار تمام مسائلی که در انتخاب کفش ها اهمیت دارد، قالب شدن کفش به پا یا به عبارت دیگر خریدن کفشی با سایز مناسب هم مسئله‌ای بسیار مهمی میباشد. همیشه به این نکته توجه داشته باشید که سایز کفش‌ها در برندهای مختلف با هم تفاوت دارند. برای مثال اگر شما کفشی با برند آدیداس با سایز ۴۰ استفاده می‌کنید ممکن است کفش برند نایک با همان سایز برای شما تنگ یا گشاد باشد، به همین دلیل در هنگام خرید باید به طول کف پا توجه زیادی داشت. همچنین تنگ یا گشاد بودن کفش علاوه بر این که آزاردهنده است، می‌تواند باعث وارد آمدن فشار بیشتری به عضلات پشت ران و کمر شود و در بلند‌مدت آسیب‌هایی را به پا و کمر وارد کند،چرا که پا قلب دوم انسان میباشد.

340total visits,2visits today

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *