پروتئین وی یا گینر؟

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا به توضیح اهمیت پروتئین در بدن و انسان و مخصوصاً ورزشکاران و تعریف کلی درباره ی این ماده می پردازیم سپس وی و خواص و ضرراتش را ذکر می کنیم و بعد به پردازش پروتئین گینر می پردازیم و در آخر به مقایسه کلی می پردازیم تا با کمک این مقاله انتخاب و تشخیص مورد استفاده پروتئین ها آسان تر گردد.
پروتئین جزئی اساسی در یک برنامه غذایی سالم است که ما از کودکی با آن با مفهوم “گوشت باعث سریع تر رشد کردن می شود” آشنا شده ایم و تا حدودی اهمیت آن را درک کرده ایم. لغت پروتئین اولین بار در سال۱۸۳۸ استفاده شده است و از کلمه یونانی (پرو) گرفته شده است (به معنای اولین ردیف) که این خود نشان دهنده ی اهمیت این ماده غذایی است.
پروتئین از واحدهای کوچکی به نام اسیدهای آمینه تشکیل شده است. اسیدهای آمینه با کنار هم قرار گرفتن می تواند پروتئین های مختلف را تشکیل دهند مانند پروتئین هایی که می خخوریم و یا پروتئین هایی که بدنمان آن ها را درست می کند.
نکته قابل توجه این است که پروتئین ها با توجه به ساختارهای مختلف اسیدهای آمینه انواع مختلفی دارند برای بهتر توضیح دادن باید بگوییم شکل قرار گرفتن پروتئین های داخل تخم مرغ متفاوت است با ترتیب قرار گرفتن پروتئین های موجود در شیر. پس ما برای رساندن پروتئین های مختلف به بدن باید از انواع مواد غذایی پروتئینی استفاده کنیم. مثلاً پروتئین موجود در شیر و ماست کازئین و پروتئین وی است و گوشت و ماهی پروتئینی به نام کلاژن و میوزین دارد و حبوبات حاوی لژومین و تخم مرغ هم شامل مقدار زیادی پروتئین از جمله آویدین و آلبومین است.
هر کدام از این پروتئین ها ویژگی های خاص خود را دارند و هر کدام به نحوی برای بدن لازم اند و برای ساختن پروتئین های داخل بدن استفاده می شوند و نبود هر کدام باعث ایجاد اختلالاتی در بدن می شود. زیرا بعد از هضم این پروتئین ها بدن از اسید آمینه آن ها استفاده برای ساختن پروتئین هایی که خود بدن درست می کند. پروتئین ها می توانند سازنده ی ساختار استخوان، پوست، مو، ناخن ها و ماهیچه ها باشد.
همچنین می تواند به سیستم ایمنی بدن کمک کند و وظیفه ی حمل و نقل مواد مغذی را در بدن به عهده گیرد پس در بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. حال اگر پروتئین کافی از طریق تغذیه به بدن نرسد بدن شروع به تجزیه بافت ها کرده تا پروتئین لازم را کسب کند و به همین دلیل است که گیاه خواری توصیه نمی شود زیرا بدن از منابع پروتئین کامل (که منشا حیوانی دارد مانند تخم مرغ، گوشت و…) دور می ماند و فقط پروتئین ناقص را (که منشا گیاهی دارد مانند انواع حبوبات) در اختیار دارد.
پس استفاده کامل از مواد غذایی حاوی پروتئین بهترین انتخاب برای برنامه غذایی مناسب است.
پروتئین برای ورزشکاران اهمیت بسیار بیشتری دارد و این اهمیت در اثر تنش های جسمانی مانند خونریزی، صدمات و بیماری ها پر رنگ تر می شود. زمانی که در معرض این تنش ها قرار داریم باید پروتئین بیشتری مصرف کنیم تا فرآیند التیام، رشد و نمو بدن سریع تر انجام شود. همچنین اگر قصد از ورزش کردن افزایش حجم عضلات بدن باشد نیز مقدار پروتئین مصرفی باید افزایش یابد .
پروتئین وی چیست؟
پروتئینی در دسترس است. ۲۰درصد از پروتئین شیر را تشکیل داده است. این پروتئین هنگام استحصال پنیر از شیر گاو به دست می آید. از فوایدی که پروتئین وی دارد می توان به راحت جذب شدن آن توسط بدن (افزایش توده ی عضلانی) و کاهش چربی بدن اشاره کرد. همچنین این پروتئین قدرت ایمنی بدن را بالا برده و از سرطان جلوگیری می کند.
۳نوع پروتئین وی داریم: ۱-پروتئین وی هیدرولیز نشده (در مصارف کلینیکی استفاده می شود معمولاً، به دلیل هضم اسان) ۲-پروتئین وی ایزوله (چربی و لاکتوز کلسترول کمی دارد و ۹۰درصد بیشتر پروتئین دارد.) ۳-کنستانتره پروتئین وی (شامل چربی، لاکتوز و۲۹ تا ۸۹درصد پروتئین است که به نوع محصول بستگی دارد. از مضرات این پروتئین می توان گفت که مصرف زیاد آن باعث آسیب رساندن به بافت کبد می شود.

پروتئین وی یا گینر؟

گینر چیست؟
حاصل مخلوط شدن کربوهیدرات، پروتئین و چربی است. برای چاق شدن استفاده می شود و بهترین نوع آن، این است که از پروتئینی با کیفیت و مقدار قابل قبولی چربی و کربوهیدرات ساخته شود در صد این ۳ماده در انواع مختلفش فرق دارد و می توان با انتخاب نوع مناسب خود بهترین استفاده را از این پروتئین کرد.
ازفواید آن می توانیم به جلوگیری از دردهای عضلانی، خستگی، عملکرد ضعیف مغزی و بالا بردن سطح ایمنی بدن اشاره کنیم. از این پروتئین برای تقویت بیماران و یا افزایش حجم و افزایش وزن استفاده می شود.
از عوارض آن هم می توان به افزایش وزن و تجمع بی رویه چربی اشاره کرد. نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که درصد پروتئین موجود در گینر خیلی کمتر از پروتئین وی می باشد پس در عضله سازی نقش خیلی کمرنگ تری دارد . اینطور میشه گفت که تنها نقش گینر در عضله سازی در جلوگیری از تخریب عضلات و بازسازی گلیکوژن های عضلانی می باشد و به صورت مستقیم در عضله سازی و سنتز پروتئین دخالتی ندارد . اما این مکمل نقش مستقیم و پررنگی در چاق شدن و چرب شدن بدن شما دارد !
هدف ما از ورزش افزایش عضلات بدن و کاهش چربی می باشد . پروتئین وی با کیفیت دقیقا اینکار را انجام می دهد ولی گینر تا حدودی افزایش حجم عضلات و همینطور افزایش چربی بدن رو به همراه دارد که اصلا خوشایند نیست .
به عنوان نتیجه گیری بهتون پیشنهاد میکنم که اصلا گینر مصرف نکنید و برای افزایش حجم عضلانی از مکمل های با کیفیت پروتئینی استفاده کنید .
دیدگاه‌ها 0

*
*