ورزش در ماه رمضان چگونه است؟

اگر اهل ورزش هستید و در روزهای هفته طبق برنامه‌ای منظم فعالیت‌های ورزشی انجام می‌دهید، بهتر است در ماه مبارک رمضان آن را ترک نکنید. ورزش کردن در ماه مبارک رمضان باعث تسهیل سوخت و ساز بدن می‌شود و می‌تواند به تناسب اندام شما کمک کند. بعلاوه، ترک کردن ناگهانی فعالیت‌ ورزشی به مدت یک ماه توصیه نمیشود چرا که پس از پایان ماه مبارک رمضان خیلی سخت می‌توانید به برنامه‌ی قبلی بازگردید. ولی ورزش کردن در ماه رمضان تفاوت‌هایی نسبت به ورزش کردن در ماه‌های عادی دارد. تفاوت‌هایی که برای حفظ سلامت بدن حتما باید آن‌ها را رعایت کنید.

ملایم ورزش کنید

در ماه مبارک رمضان و به این سال‌ها که ماه رمضان با روزهای گرم سال منطبق شده، نباید ورزش‌های سنگین انجام دهید. ورزش های سنگین باعث افزایش تعرق و از دست رفتن آب بدن شما می‌شود. کم شدن آب بدن می‌تواند به تشنگی شدید ختم شود. بنابراین حرکات ورزشی آهسته و آرام را در محیط‌های سر بسته‌ی خنک انجام دهید. ورزش در وسط روز اصلا فکر خوبی نیست چون درحالی که هنوز ساعت‌ها تا افطار باقی مانده باید تشنگی و کاهش ذخایر بدن را تحمل کنید.

وقتی ورزش می‌کنید بدن شما به سرعت سراغ مصرف کربوهیدرات‌ها به عنوان سوخت جایگزین می‌رود. بنابراین طبق توصیه‌‌های مقاله‌ی «چگونه در ماه رمضان ورزش سالم داشته باشیم؟»، سعی کنید در وعده‌ی افطار و سحر کربوهیدرات زیاد مصرف کنید. در غیر این صورت بدن شما چربی‌سوزی را شروع می‌کند و دچار کاهش وزن خواهید شد. البته سوزاندن چربی‌ برای افرادی که اضافه وزن دارند خوب است.

مدت زمان فعالیت ورزشی را کاهش دهید

در کنار کاهش شدت فعالیت، باید مدت زمان ورزش کردن را هم کاهش دهید و آن را به حداقل برسانید. کاهش مدت زمان، درست مثل شدت ورزش اهمیت خیلی زیادی در یک فعالیت ورزشی سالم در ماه رمضان دارد.توصیه میشود تمام کسانی که فعالیت ورزشی دارند در این ماه به صورت منظم به ورزش خود ادامه بدهند.

 

بین افطار تا سحر ورزش کنید

یکی از راهکارهای ورزش در ماه رمضان این است که اصلا در مدت زمان بین اذان صبح تا اذان مغرب ورزش نکنید. در عوض مدت زمان بین افطار تا سحر را برای ورزش کردن انتخاب کنید. بدین ترتیب دیگر نگران تعرق و از دست دادن آب بدن هم نخواهید بود چرا که دیگر روزه نیستید و می‌توانید آب بنوشید.

می‌توانید صبح‌ها و پیش از وعده‌ی سحر ورزش کنید؛ درست مثل زمان‌های دیگر که مردم صبح زود به فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند. چند ساعت پس از افطار و زمانی که معده‌ی شما خیلی پر نباشد هم برای ورزش کردن مناسب است. بنابراین دقت کنید همچنین در ساعت‌هایی که روزه نیستید هم از ورزش‌های سنگین پرهیز کنید. در ضمن سعی کنید ورزش‌های هوازی مثل شنا، دویدن ملایم و دوچرخه‌سواری را  در ماه رمضان انتخاب کنید.

58total visits,2visits today

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *